Juraj Nvota: Predlohy sa držíme zásadne a pevne, ako ju interpretujeme, je už iná vec.
Keď sme sa počas leta rozprávali o tom, s akou hrou k nám koncom septembra prídete, opýtal som sa Ťa, či to bude kabaret, ktorý sme chceli urobiť už v minulom roku, alebo jedna z nových hier. Povedal si, že kabaret, ale ak sa nemýlim, Don Quijote je novu hrou, ktorú ste premiérovali teraz v júli a dokonca ste ju možno skúšali práve u nás. Či mýlim sa?
Je to presne tak. My sme pôvodne s Kamilom Žiškom vedeli jedno, že chceme spracovať tému Dona Quijota, ale konkrétny tvar a žáner predstavenia sme len odhadovali. A je pravda, že v tomto predstavení, ktoré sme u vás skúšali sú aj kabaretné predscény, ale je to výsostne činoherné predstavenie. Takto sa nám to poskladalo v procese prípravy. Tá téma si sama vypýtala, to čo potrebovala a pretože je silná a pre nás veľmi živá a aktuálna, išli sme po zmysle a po príbehu tak, aby sme ho vyrozprávali všetkými nám dostupnými prostriedkami.
Prečo ste s Kamilom Žiškom siahli práve po Donovi Quijotovi? Viem, že ako postava sa objavil už vo vašom kabarete In Vino… z roku 2011. Hrá ho teraz ten istý z vás alebo ste sa vymenili?
Znovu sme sa vrátili k tejto téme, ale úplne inak. In Vino… je hra dvoch životných princípov, dvoch filozofii, dvoch smerov, ktoré koniec koncov formovali európske moderné myslenie a predstavujú ich práve Don Quijote a Don Juan ako zástupcovia istých princípov a ideií. Ale táto nová inscenácia je už o samotnom donovi Quijotovi a témy márnosti života, zmyslu snov, nutnosti dokázať vnímať život skutočne a bytostne v prítomnosti sa v nás medzitým rozvinuli tak silne a plne, že sme sa rozhodli rozprávať príbeh Quijota znova. Ale pravdou je, že Kamil hrá Quijota, ktorého hral aj v In Vino…, ale už je to celkom iná postava a ja som Sancho Panza, ktorý v tej predchádzajúcej hre nebol.
O predstavení hovoríte, že je to Don Quijot inak. Čo to inak znamená v tomto prípade?
V metarovine príbehu sme to stále my: dvaja herci a autori, ktorí si ten príbeh rozprávajú po svojom a v asociáciach spájajú súčasné témy s historickým pozadím románu a na ich základe ho interpretujú. Keby tá realita okolo nás bola iná, aj ten príbeh to poznačí. Je tu všetko, čo sme si z toho pôvodného románu vytiahli, ale pomenovali v súčasnosti. Ten tvar je voľný, občas sa zastavíme a niečo predebatujeme, občas hráme naozaj činoherne. A ja v tom ešte hrám chvíľu na kontrabas, a to je naozaj nezvyčajné.
Ako veľmi sa napriek tomu držíte predlohy?
Predlohy sa držíme zásadne a pevne, ako ju interpretujeme, je už iná vec, a to by bolo najlepšie sa na to predstavenie prísť pozrieť.
Autor rozhovoru: Michal Klembara